Δημοσίευση: 11 / 7 / 2018
Καθέλκυση του ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΧΙΙ στο Πέραμα
Σε εορταστικό κλίμα πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 09 Ιουλίου, η καθέλκυση του πορθμείου «Πρωτοπόρος ΧΙΙ», της εταιρείας Tsokos Lines στο ναυπηγείο Κανέλλου, στη Ζώνη του Περάματος.

(Α-Δ) Βαγγέλης Τσώκος, με τον το κ Κανέλλο εκ των ιδιοκτητών του ναυπηγείου Κανέλλου
Το «Πρωτοπόρος ΧΙΙ» έχει μήκος 93 μέτρα, πλάτος 18, βύθισμα 2,5 μέτρα, φέρει  τέσσερις μηχανές caterpillar και αναπτύσσει ταχύτητα μέχρι 16 κόμβους. Μπορεί να  μεταφέρει 1000 επιβάτες και 180 αυτοκίνητα. Στη φετινή σεζόν θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πέραμα – Σαλαμίνα. Και βέβαια έχει προδιαγραφές που επιτρέπουν πλόες μεγαλύτερων αποστάσεων.

Η Tsokos Lines ξεκίνησε το 2004 και έκτοτε έχει κατασκευάσει δεκατέσσερα ιδίου τύπου πλοία,  όλα σε ελληνικά ναυπηγεία, όλα «ΠΡΩΤΟΠΟΡΑ».

«Είναι ένα μοντέλο πλοίου όπου η Ελλάδα, η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, έχει αποδείξει σε παγκόσμιο επίπεδο ότι το γνωρίζει και το δουλεύει πολύ καλά.» επισημαίνει στο maritimes.gr ο κ Ευάγγελος Τσώκος, πλοιοκτήτης και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Πορθμείων Εσωτερικού.

Όμως, ο κ, Τσώκος είναι επιφυλακτικός για το κατασκευαστικό μέλλον πορθμείων στην Ελλάδα, κυρίως μετά τις αλλαγές στη φορολογία και την επιβολή 24% Φ.Π.Α. στην κατασκευή τους. Υποστηρίζει πως είναι ένα μέτρο το οποίο θα πλήξει καίρια την ανταγωνιστικότητα τους. Επισημαίνει, πως ως Ένωση εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου, έχουν προσπαθήσει να κινητοποιήσουν μια κατάσταση ώστε να αντιληφθεί  η πολιτεία ότι αυτό το είδος πλοίου δεν είναι κάτι το οποίο χρήζει τη λειτουργία του μόνο ως εμπορικός σκοπός στην Ελλάδα, αλλά για το ότι επιλέγεται και από πολλές άλλες χώρες. Είναι δηλαδή και ένα εξαγώγιμο προϊόν.

«Κύριος σκοπός είναι η λειτουργία αυτών των πλοίων στα πορθμεία της Ελλάδος, αλλά το βλέμμα της παγκόσμιας αγοράς πολλές φορές στρέφεται στην Ελλάδα, στην ελληνική τεχνογνωσία γιατί έχουμε αποδείξει ότι είναι ένα καλό προϊόν. Τα συγκεκριμένα πλοία έχουν πολλά στάνταρ ποιοτικής και λειτουργικής κατεύθυνσης και ελκύουν το ενδιαφέρον της παγκόσμιας αγοράς.»  αναφέρει ο κ. Τσώκος, ενώ τονίζει πως θα πρέπει να επαναδιαπραγματευθεί ο όρος του 24% Φ.Π.Α. στην κατασκευή των πλοίων.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Σοφράς Βαγγέλης, μέλλος της Ένωσης: «Θα υπάρχει φθίνουσα πορεία στην κατασκευή αυτών των βαποριών. Ο φόρος έχει επιβληθεί μόνο στην κατασκευή των πορθμείων και δεν μας έχουν εντάξει ούτε καν σε επενδυτικά προγράμματα. Μιλάμε για ένα τεράστιο ποσό που καλούμαστε να πληρώσουμε επιπλέον το οποίο ξεκινά από 500.000 ευρώ έως και 1.000.000 ευρώ.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες που κατασκευάζουν και διαχειρίζονται τέτοια πλοία στην Ελλάδα είναι οικογενειακού τύπου. «Δεν έχουμε πάει στο εξωτερικό για την  ώρα, επειδή είναι προσωπικές δουλειές, τρέχουμε και οι ίδιοι στο βαπόρι μας. Ο Φ.Π.Α. είναι ένας επιπλέον φόρος που μας αναγκάζει να κοιτάξουμε ναυπηγεία και εκτός Ελλάδος. Έχουμε πάρει και προσφορές με καλύτερους όρους, αλλά επιλέγουμε τα ελληνικά ναυπηγεία, γιατί εδώ είναι τα σπίτια μας και σίγουρα επιβλέπουμε καλύτερα την κατασκευή. Αλλά αν πιεστούμε πολύ, ένας να επιλέξει ξένο ναυπηγείο και να τα καταφέρει, θα ακολουθήσουν σίγουρα και άλλοι.»

Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή υπάρχουν έξι - εφτά ναυπηγεία που κατασκευάζουν αυτού του τύπου πλοία και απασχολούνται στην κατασκευή του κάθε πλοίου πάνω από 120 εργάτες. Παράλληλά κινείται και το εμπόριο όπου τα περισσότερα υλικά κατασκευάζονται από ελληνικές εταιρείες.

«Κάποιος δεν καταλαβαίνει ότι αυτή τη βιομηχανία την κινούμε και την κινούμε αθόρυβα χωρίς επιδοτήσεις, χωρίς καμία κρατική βοήθεια, αλλά με πολλά εμπόδια. Οι ξένες παραγγελίες είναι ελάχιστες. Οι ελληνικές εταιρείες τα προηγούμενα 7-8 χρόνια, έχουμε κατασκευάσει περισσότερα από 30 βαπόρια. Γιατί αυτή η τεχνογνωσία έχει ξεκινήσει από τα μονόπορτα, έχουμε περάσει στα αμφίδρομα πλοία, δουλεύοντας ταυτόχρονα με τα συνεργεία και με τους ναυπηγούς μας και κρατήσαμε αυτή τη τεχνογνωσία σε ελληνικά χέρια.»

Η Ένωση Πορθμείων Εσωτερικού αυτή τη στιγμή έχει περίπου 100 βαπόρια. Τα πορθμεία  εξυπηρετούν μεταφορές επιβατών οχημάτων και φορτίων σε κοντινές αποστάσεις όπως στον Αργοσαρωνικό και στις γραμμές Ρίου - Αντιρίου, Ωρωπού - Ερέτριας, Αγίου Κωνσταντίνου - Αιδηψού, Καβάλας - Θάσου και γραμμών Επτανήσου.

Επίσης, η ηλικία του στόλου πορθμείων είναι κάτω των δέκα ετών, είναι καινούργια και μοντέρνα πλοία. Υπάρχει και αρκετή εξαγωγική δραστηριότητα, αγοράζουν τα πλοία και δρομολογούνται σε όλα τα μέρη του κόσμου. Έχουν πουληθεί τέτοια πλοία και έχουν δρομολογηθεί από τα νοτιά της Αυστραλίας ως την Χιλή.

«Αυτό είναι καλό για όλους μας γιατί κινείται η αγορά. Αλλά το Φ.Π.Α είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας. Έχουν επιβάλει Φ.Π.Α. και στη λειτουργία του καραβιού. Χρειαζόμαστε έως και δέκα χρόνια για να πάρουμε πίσω το Φ.Π.Α.» επισημαίνει ο κ. Σοφράς.

(Α-Δ) Κουνεγέρης Κωνσταντίνος Β’ Αντιπρόεδρος, INSB, Παντελής Χηνάκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, INSB, Καραμούζης Μιχάλης, P/A Προέδρου INSB
«Σήμερα ήταν μια πολύ ιδιαίτερη μέρα για μας. Μια ακόμη κατασκευή υπό την επίβλεψη του INSB ολοκληρώθηκε και η καθέλκυση στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.» Αναφέρει ο κ. Παντελής Χηνάκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του νηογνώμονα INSB.  Ο INSB ο οποίος δραστηριοποιείται και στον τομέα επιθεωρήσεων Ελληνικών πλοίων, τα τελευταια δυόμιση χρόνια έχει παρακολουθήσει και ολοκληρώσει την ναυπήγηση 70 πλοίων, τα  περισσότερα αφορούν πλοία αμφίδρομης κατασκευής, περί τα 120 μέτρα, με αρκετή και ικανή χωρητικότητα τόσο σε επιβάτες όσο και σε οχήματα.

«Ως ελληνικός νηογνωμονικός οργανισμός και πέρα από την δραστηριότητα του INSB στο διεθνές προσκήνιο, μας κολακεύει ιδιαίτερα η προτίμηση από ανθρώπους του χώρου, από εταίρες με παράδοση στη ναυτιλία, να μας τιμούν με την εμπιστοσύνη τους. Η όλη διαδικασία κύλησε πολύ ομαλά και δεν είναι η πρώτη συνεργασία μας με την οικογένεια του κ. Τσώκου, με το επιτελείο του, με το ναυπηγικό γραφείο της κας Πετυχάκη και με το προσωπικό του ναυπηγείου Κανέλλου. Όλη αυτή η συνδρομή, απ’ όλες τις πλευρές, έγινε με απόλυτη επιτυχία σε κάθε επίπεδο και νομίζω σήμερα ήμαστε όλοι πολύ χαρούμενοι που είδαμε το «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΧΙΙ» να μπαίνει στο φυσικό του χώρο που είναι η θάλασσα.»   

«Υπάρχει πολύ καλή θέληση από όλους τους εμπλεκόμενους. Όλοι δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό.» επισημαίνει από την πλευρά της η κα Τσώκου «Και μένουμε εδώ στη Ελλάδα και δημιουργούμε εδώ. Προτεραιότητα μας είναι η άριστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Στηρίζουμε την Ελλάδα και τα ελληνικά ναυπηγεία. Υπάρχει άριστη τεχνογνωσία, διαθέτουμε άριστους επιστήμονες και τεχνικό προσωπικό και αυτό το βλέπεται και στην πράξη, το κάθε ποίο είναι διαφορετικό, αλλά με την ίδια μαγιά, με την ίδια ουσία. Είναι πλοία σύγχρονα και με τον καλύτερο εξοπλισμό.»

Από τον Αγιασμό, παρουσία του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Νικόλαου Μαυραγάνη

Διαδώστε αυτό το άρθρο με τους παρακάτω τρόπους:
  Google Plus
  LinkedIn